My first few days in Brisbane

4 april 2019 - Saint Lucia, Australië

(English below)

M'n eerste week in Brisbane zit er al weer bijna op.

De laatste paar dagen zijn zo druk geweest dat ik er niet meer bij stil heb gestaan om nog een blog te schrijven. Dus bereid je voor het is een redelijk lang verhaal.

Het begon allemaal met de lange reis van Amsterdam naar Brisbane. Slapen in een vliegtuig blijf ik enorm lastig vinden, maar verder verliep alles erg voorspoedig.  de overstap op Singapore ging erg makkelijk ik kon bij de aankomst gate gelijk de metro nemen naar de volgende vertrek gate. Toen ik na 22 uur eindelijk was aangekomen in Brisbane was ik erg snel door de douane heen, alles gaat tegenwoordig helemaal digitaal dus het enige wat ik nodig had was mijn paspoort. Ik werd opgehaald van het vliegveld door familie van mij hier in Australië, daarna zijn we samen nog wat gaan eten en heeft hij mij afgezet bij mijn nieuwe huis.

Mijn huis voor de komende 5 maanden ligt in de wijk Taringa, ongeveer 3 km van de campus verwijderd. Ik huur hier een kamer in het huis van een van de mensen van de afdeling hier. Het huis heeft 2 slaapkamers en 2 badkamers, ik heb dus een helemaal eigen badkamer. Er woont ook een hele lieve poes genaamd Nhala. Het huis is recht tegenover een klein parkje waar een hele familie kaketoes woont, samen met nog wat andere soorten vogels

IMG_3811    IMG_3819

Toen ik eenmaal aangekomen was in m'n nieuwe huis. Ben ik eigenlijk snel gaan douchen en m'n bed in gedoken, want ik had nog geen 2 uur geslapen de afgelopen 36 uur.

Zaterdag werd ik helaas al om 6 uur wakker vanwege m'n jetlag. S ‘Ochtens ben ik door mijn nieuwe huisgenoot afgezet bij een winkelcentrum in de buurt om wat boodschappen te halen en de nodige dingen aan te schaffen. Zoals een Australische simkaart, en een kaart voor het openbaar vervoer. Omdat het winkelcentrum maar 2 km verderop ligt ben ik terug gelopen naar huis. Gelukkig was ik net op tijd weer binnen want toen begon het te regenen en heeft het eigenlijk de hele dag geregend. Later in de avond (toen het weer droog was) wilde mijn huisgenoot naar de outdoor cinema gaan maar helaas konden we hier geen kaartjes meer voor krijgen. Toen zijn we samen met een vriend van haar wat gaan eten in de stad.

Zondag was het gelukkig wat mooier weer, toen ben ik alleen op pad geweest. Ik heb de veerboot genomen naar de botanische tuinen van Brisbane. Omdat er een grote rivier door Brisbane heen stroomt is de veerboot een leuke en makkelijke manier om rond te reizen. In de botanische tuinen is er elke zondag een marktje, hier heb ik doorheen gewandeld en toen ben ik langs de South bank een stukje terug gelopen. daar heb ik alsnog de veerboot terug gepakt. Toen ik eenmaal thuis kwam was het al wat later in de middag, omdat ik nog best wel last had van m'n jetlag, en ik wilde ook graag een beetje wakker op de Universiteit verschijnen ben ik de rest van de avond thuis gebleven en ben ik ook vroeg naar bed gegaan

Maandag was het tijd voor mijn eerste werkdag. De groep waarin ik mijn onderzoek ga doen heeft elke maandag ochtend een meeting om de recente resultaten ect te bespreken.  Omdat het mijn eerste werkdag was heeft mijn begeleider mij opgehaald vanaf mijn huis en laten zien waar de bushaltes waren. de eerste week is altijd nog veel geregel en afgezien van papers lezen heb ik nog niet heel veel kunnen doen. Hierdoor ben ik ook wat eerder naar huis gegaan om nog wat dingentjes te regelen. Omdat geld opnemen met mijn Nederlandse bankpas nogal duur is, heb ik besloten om een Australische rekening te openen. gelukkig zaten hier geen kosten aan verbonden omdat ik nog een student ben. De banken zijn hier niet open in de weekenden en ik kon dit dus ook niet eerder regelen. Ook ben ik gelijk doorgelopen naar de Rugby club van de universiteit hier, om te kijken of ik misschien mee kon trainen/mee kon doen met wedstrijden. Dit is mogelijk alleen moet ik eerst vrijstelling krijgen van Rugby Nederland om wedstrijden te mogen spelen hier. De trainingen zijn ook hier op Dinsdag en Donderdag dus dat is makkelijk onthouden, alleen de wedstrijden zijn op Zaterdag. Toen dit allemaal geregeld was ben ik nog even naar het winkelcentrum geweest om wat dingen te kopen, zoals een eigen mok voor op kantoor en ook m'n eigen koffie/thee, want hier hebben ze helaas geen gratis koffie en thee op de afdeling :(.

Dinsdag was het een dag van introducties, allereerste had ik een gebouw introductie en een laboratorium introductie. Dit was om alle regeltjes hier uit te leggen en om mijn foto te laten maken. Na de lunch had ik ook nog een verdieping introductie om te kijken waar alles is en hoe ik ervoor zorg dat ik mezelf niet opsluit in het trappenhuis (die gaat namelijk opslot na 17.00 dan kan je er alleen nog maar in en niet meer uit, als je eruit gaat trigger je gelijk het alarm). Dinsdag was een lange dag want omdat ik geen zin had om op en neer te reizen ben ik op kantoor gebleven tot de rugby training. die begint hier namelijk al om 18:30. de training was erg leuk maar ook erg zwaar, zeker omdat ik zolang geblesseerd ben geweest. Maar de eerste indruk van het team was erg gezellig, na de training ben ik gelijk met een teamgenootje mee gereden om met een deel van het team uit eten te gaan. Ik weet nog niet wanneer ik een wedstrijd kan/mag spelen omdat eerst de clearance vanuit Nederland rond moet zijn.

Woensdag was een wat saaiere dag, ik heb nog steeds niet de goede inlog gegevens van de Universiteit, wat ervoor zorgt dat ik hier nog niet kan inloggen op de computers en dus ook niet de trainingen kan doen die nodig zijn om een toegang pas te krijgen. Ik kan gelukkig nog wel wat doen op mijn laptop, maar de meeste papers heb ik al 2x gelezen en ik weet dus ook niet zo goed wat ik kan doen. Wat ook lastig is, is dat ik mijn reisstekker niet mag gebruiken in de Universiteit, en m'n laptop kan dus alleen maar mee zolang hij nog een batterij heeft. Ik vind het OV hier best wel duur vind, $6.62 voor heen en terug naar de Uni. Dit komt doordat alle reizen binnen een zone $3.31 zijn, en je kan dus ook nog een stuk verder voor hetzelfde geld. alleen hoef ik helaas niet veel verder. Dus het doel van vandaag was het vinden van een fiets, ik heb een mountainbike op Facebook kunnen vinden voor $90, wat dus betekend dat ik het er al in 2 weken eruit zou hebben als ik elke dag zou fietsen in plaats van het OV te gebruiken. Helaas zijn dit niet de enige kosten die verbonden zijn aan een fiets, hier moet je ook een helm hebben, en ik had ook nog een slot en verlichting nodig. die avond ben ik dus op pas geweest om de fiets op te halen en om de benodigde dingen te kopen. Fietsen hier in Brisbane valt niet echt mee, ten eerste rijdt hier alles links en is het wennen met hoe al het verkeer gaat. Ten tweede zijn hier niet al in Nederland overal mooie fietspaden, maar je mag ook niet op elk voetpad fietsen. En ten derde, zeker niet het onbelangrijkste is dat het hier niet mooi plat is maar redelijk heuvelig, gelukkig heeft mijn nieuwe fiets 21 versnellingen maar het blijft zwaar met fietsen.

En dan zijn we eindelijk aangekomen bij vandaag. Vanochtend heb ik voor het eerst geprobeerd om naar de Universiteit te fietsen, dit viel nog best wel tegen. Ik ben nog aan het ontdekken hoe mijn fiets precies werkt, en schakelde regelmatig de verkeerde kant op waardoor omhoog fietsen echt niet te doen was. Ook heb ik zeker niet de goede conditie om de stukken omhoog helemaal te fietsen. ik kan ook nog steeds niet echt veel doen op de Uni dus het maakte ook niet heel veel uit dat ik 20 min later dan gepland pas aankwam. En ik kon dus op kantoor de blog eindelijk afschrijven.

Dit is het verhaal van mijn reis tot nu aan toe, het was een redelijk lang verhaal ik hoop dat ik jullie niet halverwege ergens ben verloren :)

En ik heb nog zoveel meer te vertellen maar het werd al zo een lang verhaal. dat het maar moet wachten tot een andere blog.

Tot de volgende keer!

English

My first week in Brisbane is almost over already.

The last few days have been so busy that I couldn't find any time to write my blog. So prepare it's gonna be a long story.

It all started with a long flight from Amsterdam to Brisbane. I still can't really sleep inside of an airplane, but other than that everything went well. With the transfer in Singapore, I could take the metro right from the arrival to the departure gate making the transfer very easy. After a long 22 hour trip, I finally arrived here in Brisbane. The border control process was very quick and easy, everything is digital nowadays so all I needed was my passport. I got picked up from the airport by my family that lives here in Australia, and after we had some dinner he dropped me off at my new house for the coming 5 Months.

My new house is located in Taringa, a suburb of Brisbane about 3 km from the campus. I rent a room here in the house of one of the researchers at the University. The house has 2 bedrooms and 2 bathrooms, so I have my very own bathroom. In this house, there also lives a very nice cat named Nhala. The house is located right across a small park home to a family of parrots and other birds.

When I finally arrived in my new house, the only thing I wanted to do is take a shower and go to bed. I had only slept 2 hours the past 36. so I was happy to have finally arrived.

I didn't really have the time to sleep in, because on Saturday I already woke up at 6 am due to my Jetlag. My new housemate dropped me off at a shopping mall nearby to get the necessary groceries and some other stuff, like an Australian sim-card and a go-card, used for the public transport here. The shopping mall is located only 2 km from the house so I decided to walk back. Luckily I was home right before the rain started because it kept raining all day. Later that night (when it had stopped raining) my housemate wanted to go to the outdoor cinema,  unfortunately, we weren't able to get tickets. Instead of the outdoor cinema, we went out for dinner in the city center, together with a friend of hers.

Sunday the weather was much better, I decided to go out on my own. I took the ferry towards the botanical gardens of Brisbane. Because a large river runs through Brisbane, the ferry is a fun and easy way to get around. In the botanical gardens, there was a small market. After browsing the market for a short while I decided to walk back over the South bank to another ferry stop, to take the ferry back home. When I came home it was already late in the afternoon, and because I was still very much feeling the effects of the jetlag, and I wanted to sleep well before my first day at the University, I stayed home that night and I went to bed early.

Monday was my first day at the University. The group in which I am going to do my research has a meeting every Monday morning to discuss recent results and other stuff. Because it was my first day my supervisor here decided to pick me up by car and show me which busses I could take the following days. Like almost every new working space the first week consists of a lot of administration, and apart from reading some papers, there was not much I could do. So I went home early to arrange more things needed for my stay here in Australia.  Because every time I want some money from my Dutch bank-account I have to pay an extra transfer fee, Therefore I decided to open a new Australian bank-account here. It is a free bank-account because I am still a student.  After the bank stuff was all done I decided to walk to the Rugby club of the University, to see if it was possible for me to train with them and/or even play some games with them. This is all possible but to play games,  I need to get clearance from Rugby Nederland first.  The training here is also on Tuesday and Thursday so that will be easy to remember, only they play there games on Saturday. After all this, I went to another shopping mall to get some groceries and other stuff, like a mug for in the Office and also my own coffee/tea. Because there is no such thing as free coffee at this University, not even for the staff :(.

Tuesday was a day full of introductions. In the morning I had a building and laboratory induction and I had my photo taken for in the system. These introductions explain all the little rules in the building and other things that I need to know. After lunch, I had a floor introduction to see where everything is located, and to make sure that I wouldn't lock myself inside of a staircase. (the staircase closes after hours, so you can only enter the staircase but leaving it will trigger an alarm). Tuesday was a long day because I didn't really feel like traveling back and forth, I stayed in the office till it was time for my training. The training here already starts at 18:30. The first training was a lot of fun but also quite difficult, I am very out of shape because of my knee injury last year. The team is very nice and right after training, I could get a ride from a teammate to get some dinner together with part of the team. They have a game on Saturday, but I don't know if I'll be ready/have clearance to play, but I will definitely go watch it since it is a home game.

Wednesday was quite a boring day. I still don't have the login details for the University of Queensland (UQ) system, so I can't log in on the computers here to complete all the necessary training modules. Luckily I can still work from my laptop a little, but the University doesn't allow travel adapters, So I can only do so much till my battery is dead.  I also already read most of the available papers twice, so I don't really know what to do. Public transport he is quite expensive, especially for short trips, a standard rate is used in a zone so even if you only travel 1 stop you're charged $3.31. So if I would take the bus to Uni it would cost me at least $6.62 a day. This is why I decided to look for a bike. I found a bike on Facebook for $90, meaning that if I would take my bike instead of the bus for 2 weeks, I would've earned back the money of my bike. Unfortunately, if I wanted to ride a bike I would have to get a helmet, bike lock, and bike lights, driving the price up a little. But I decided to buy the bike anyways, so that was the remaining plan of the day. That night I went to buy the necessary stuff and to pick up the bike. Riding a bike in Brisbane can be a little difficult. Firstly all the traffic here drives on the left and it takes some getting used to, to where the traffic is coming from. Secondly, there are not all those nice bike lanes you have in the Netherlands, but you are also not allowed to ride your bike on a lot of the pathways. And at last but certainly not least there are a lot of hills here making it overall difficult to ride a bike. Luckily my new bike had 21 gears but riding uphill stays a Challenge.

And finally, we arrived at today. This morning I tried to ride my bike for the first time to University, which was quite a challenge I'm still figuring out how my bike exactly works and I put my gears higher instead of lower quite a few times making it even more difficult to ride uphill. What also didn't really help is that I do not have the right fitness to ride my bike uphill all the time. I still can't do much here at the University, so it didn't really matter that I arrived 20 minutes later as planned. But this did give me the time to finally finish writing this blog.

This has been quite a long story, and I hope I didn't lose you somewhere halfway :).

I have so much more to tell, but it already was such a long story that it has to wait till my next blog.